Hur kan du använda Instagram för att öka din epostlista?

Som småföretagare har du säkert många gånger hört uttryck som, i e-postlistan ligger guldet, din e-postlista är vägen till framgång och har du bara en väl byggd e-post lista så kan du snart försörja dig online.

Jag är tacksam att jag tidigt i min karriär online fick denna vetskap och började att samla på adresser från de som gillar vad jag gör. Det fina i kråksången är att jag kontrollerar min e-postlista på så sätt att jag inte kan bli avstängd eller borttagen från min egen mejl. Har jag bara en säkerhetskopia eller liknande så finns alltid mina kontakter på listan kvar i min ägo. På Instagram och andra sociala medier finns alltid risken att jag över en natt blir avstängd, att mitt konto stängs ned eller att mitt konto blir kapat och då försvinner ju alla följare och därmed min möjlighet att kommunicera med dem.

Så  även om jag är en stor förespråkare för Instagram och sociala medier är det viktigt att få folk att lämna ditt Instagramkonto och ta sig till din hemsida, din landningsida eller vart du har lagt upp en möjlighet för dina följare att lämna sin epost-adress.

Vad är en bra följare?

Innan jag delar med mig av mina tips vill jag bara att vi ägnar en liten stund åt att fundera över det här med BRA följare. Vad är en bra följare?

Är det någon som har flera 1000-tals eller miljontals följare på sitt eget Insta-konto? För mig är det nog så att jag blir lite “starstruckt” starstrukt när en stor Instastjärna börjar att gilla min bilder eller tom följa mig men i ärlighetens namn så  vet jag inte om det är en så himla bra följare…Är en bra följare någon som alltid gillar mina bilder och även ofta ger små kommentarer? Stannar det vid enbart gillande och dessa kommentarer så är inte heller detta en bra följare för mig men det kanske är en bra följare för dig.

Allt beror på vilket syfte du har för att finnas med ditt företag på Instagram. För mig är en bra följare någon som åtminstone då och då handlar av mig, en som någorlunda regelbundet hjälper till att sprida informationen om mig och mitt företag genom att tagga en vän eller reposta mina bilder.

Liknande tankar bör du ha när du bygger din e-post-lista. Du vill ju ha de som är bra för dig och ditt företag på listan. Mängden e-postadresser säger ju inte så mycket om de som finns på listan aldrig kommer köpa något av dig eller ännu värre aldrig öppnar de mejl du skickar.

Nå, nog om detta! Nu går vi över till mina tips om hur du kan bygga din e-post-list med hjälp av Instagram.

4 sätt att öka din e-postlista!

Alla tips förutsätter att du ger något i utbyte mot att dina idealföljare ger dig sin e-post adress. Tänk på det är ett förtroende du får och var noga med att inte missbruka detta förtroende.

1, Gör en snygg bild i t.ex Canva med ett meddelande till dina följare att de kan få dina tips och trix direkt i sin inkorg om de lämnar din adress.

Anmäl dig till Tips och Trix

2, Titta över din text i profilen. Det skall vara lätt för de som klickar sig in på din profil att ta sig vidare till t.ex din hemsida och där skall det finnas åtminstone ett bra erbjudande som är riktat till din idealföljare/idealkund och som gör att de lämnar sin adress.

Insta_mera profil 23/11-16

3, Använd Instastories och gör en liten miniserie på en 4 – 5 bilder hur dina idealföljare kan gå vidare från ditt Instakonto till din landningssida där de i utbyte mot sin e-post-adress kan få till exempel få dina bästa tips. Visa även ett litet smakprov på vad de kommer att få om de lämnar sin adress. En mycket bra grej med Instastories är att du kan se vilka som har titta på dina tips och det leder in till mitt sista tips för denna gång…

4, Skicka DM ( direktmeddelanden) till de som du tror är intresserade av att få dina tips, uppdateringar och nyheter direkt i sin inkorg. Du kanske hittar flera intressanta kontakter via dem som ser på dina Instastories! Direktmeddelande är en funktion som Instagram erbjuder men som många glömmer av att använda. Har du sett att någon ofta gillar dina bilder men ändå inte finns på din lista, skicka ett DM och berätta vad du kan erbjuda via din e-postlista. Ser du en fråga eller kommentar hos någon som inte följer dig kan du skicka iväg ett DM och berätta att svaren på dennes frågor har du sammanfattat i din gratisprodukt som du har kopplat till din e-postlista, om du nu har gjort detta 🙂

Var dessa tips till nytta för dig eller har du andra tips på hur du använder Instagram så skriv gärna en kommentar här under. Jag blir jätteglad om du delar dessa tips till dina småföretagsvänner!

Må så gott!

Annika