I dag har jag delat en video från You Tube på  Your Personal Web Voice  Facebook sida. Det är en reklamfilm från Always som jag tycker är väldigt lyckad. Filmen  har både ett budskap och ett innehåll som gör att många med mig kommer att vilja dela denna film på våra olika sociala mediekanaler.

En av mina vänner i Företagarens Bloggutmaning har gjort en annan väldigt bra och informativ film om företagets produkt. Här hittar du en länk till bloggen och den filmen. Jag kommer definitivt köpa mig en eller flera LOOP efter att ha sett filmen.

Hur kan ditt företag använda You Tube?

You Tube är en av de snabbast växande sociala mediekanalerna för företag och även om det är svårt att få en så kallad ”virusfilm”, en film som sprids likt ett virus och når miljoner av tittare, är det dumt att inte använda sig av detta utmärkta forum för att visa upp sitt företag och sina produkter.

Först behöver du en mobil som kan spela in en film eller en vanlig videokamera. I dag har nästan alla tillgång till en Iphone eller Android så själva filmandet är väldigt enkelt att komma åt.

  • Gå sedan till youtube.com och klicka på ” skapa ett konto”.
  • Fyll i  dina uppgifter och skapa ett konto.
  • Logga in och ladda upp din film.

Innan du sätter igång och filma så tänk på följande: YouTube-300x300

  • Att varje video bör vara kort och rakt på sak. Under tre minuter är en bra riktlinje.
  • Tittaren skall inom några sekunder förstå vad videon kommer att handla om och vad den kommer att erbjuda.
  • Vem vill du skall se din film? Tänk noga på vem som är din målgrupp och vad du vill berätta för den.
  • Att videon på något sätt ger det som tittaren letat efter eller kommer vilja ha eller behöva. Utbildning, underhållning, engagemang eller annat som berör din tittare.
  • Det skall också finnas en uppmaning i videon som får tittarna att gilla filmen, skriva en kommentar eller att dela filmen. Ge denna uppmaning både i början och i slutet.

Vad kan ditt företag visa på YouTube?

  • Visa din produkt: Vänd och vrid på din produkt så kunden får en känsla av att hon själv håller i din produkt. Visa hur din produkt bäst kan användas. I stället för manual – gör en kort instruktionsfilm.
  • Visa din tjänst: Hur har du beskrivit din tjänst på hemsidan – visa den beskrivningen i rörliga bilder. Om kunden ser dig och dina medarbetare på film har de lättare att få en relation till er och vad ni erbjuder. Våga vara lite personlig utan att för den sakens skull bli privat.
  • Företagets historia: Berätta om varför företaget har startat. Hur föddes idén till just ditt företag? Vad är företagets visioner och mål.
  • Kunderna: Kan du få dina kunder att vara med i en liten film där de berättar hur de använder din produkt eller tjänst, så är det ett ypperligt sätt att visa för blivande kunder. Hur har deras vardag ändrats sedan de köpte din produkt? Trogna kunder är företagets bästa ambassadörer.
  • Starta en kampanj: Gör som Always gör i sin reklamfilm. Starta en kampanj mot eller för något du  brinner för utan att göra reklam för din produkt. Använd en unik hashtag som förklarar vad du vill.

 

Gillar du Always film lika mycket som jag? Här kan du se den #LikeAGirl